NEWS: Charlie és a Dislike gyár

Nem akartunk érdemben foglalkozni a kérdéssel, de mivel rengetegen érdeklődtetek és adtatok hangot a meglepődöttségeteknek a legkülönbözőbb formákban, így most mégis arra jutottunk hogy kicsit átbeszéljük veletek azt a jelenséget, ami az elmúlt néhány napban ütötte fel a fejét a magyar Youtube közösségben, még pontosabban a legfrissebb ESSEMM videó és egy másik hazai hiphop előadó friss megjelenése alatt. Aki már belefutott a Nem voltam eleget távol című dal klipjébe, annak biztosan feltűnt hogy az eddigi arányoktól radikálisan eltérő a friss megjelenés alatti Like/Dislike arány, amivel nem is lenne semmi probléma ha valódi “nemtetszésekről” lenne szó, de a dolog ennél jóval bonyolultabb, hogy miért arra hamarosan kitérek. Természetesen ki kell hangsúlyozni, hogy a Youtube videók esetében a Like/Dislike szerepe nem különösebben kiemelkedő, már csak abból kifolyólag sem hogy ez a funkció igény szerint megjeleníthető vagy eltüntethető a videó alól. Az egyetlen dolog amiben ez valamilyen szerepet játszhat, az azok az emberek véleménye, akik jobb szeretnek mások véleményére támaszkodva állást foglalni bizonyos kérdésekben, és alapvetően az határozza meg számukra egy kreatív termékhez való hozzáállást, hogy hány csillagot / pontot / szavazatot / likeot kapott az adott produktum, vagy mit gondol róla a barátja / barátnője / barátai / közössége. Szerencsére a zenei piacon ennek a mechanizmusnak nehéz dolga van, hiszen nem kell komolyabb erőfeszítéseket tenni ahhoz, hogy valamiről saját véleményt alkossunk, elég hozzá 3 percig figyelni az adott dalra.

Valószínűleg nem mindenki számára magától értetődő tény az, hogy az interneten szinte minden kapható és beszerezhető. Ez alól nem kivétel a statisztikai csalás/pörgetés/támadás sem, ami már évek óta jelen van a Youtube életében is, még úgy is hogy a Google minden ilyen csalásra külön figyelmet fordít, és igyekszik meggátolni azok elszaporodását. Ahogy különböző összegekért videómegtekintést vásárolhatunk, épp úgy lehetőség van erre a videók alatti Like/Dislikeok esetében is. Az ember minden komolyabb megerőltetés nélkül vásárolhat bármilyen mennyiségű megtekintést, likeot vagy dislikeot, hiszen ma már több szolgáltató is létezik ami ennek a nevetségesen etikátlan és értelmetlen rendszernek a működtetésére szerveződött. Nem fogok oldalakat ajánlani, akit érdekel utána tud járni maga is, de csak a tisztánlátás kedvéért: 2000 dislike nagyjából 80-150 dollár közötti áron már elérhető. Ez természetesen nem egy milliós kiadás, de azt gondolom bátran kijelenthető, hogy akinek ma itthon ilyen értelmetlen, kicsinyes és infantilis akciókra van többször 20-40.000 Ft-ja, az minden bizonnyal valamilyen komoly mentálhigiénés problémával, vagy összetett személyiségzavarral küzd. Már fentebb jeleztem, hogy az arányoknak különösebb valódi jelentősége nincs, sőt a kiegyenlítettebb Like/Dislike aránnyal rendelkező videókat a Youtube rendszere előnyben részesíti a videóajánlásoknál, mivel az olyan “megosztó” tartalmat takarhat, ami számukra plusz forgalmat és így bevételeket generál. Persze egy már sikeres előadó esetében ennek valódi potenciális haszna nincs, ahogy a Dislike-ok sem jelentenek potenciális veszteséget, egyszerűen csak rosszul néz ki.

Biztos vagyok benne, hogy lesznek köztetek olyanok, akik a cikket olvasva arra gondolnak hogy ez az egész csak egy rossz magyarázkodás, és valójában a rossz visszajelzéseket akarjuk kimagyarázni. Nem haragszunk miatta, de mielőtt bárki komolyabban beleélné magát ebbe a lehetőségbe, mutatunk pár statisztikai adatot az elmúlt évek forgalma alapján, aztán mindenki döntse el maga melyik a valószínűbb vagy reálisabb forgatókönyv:

 


A képből kiderül, az ESSEMM csatorna jelenleg 102 darab videóval rendelkezik, és immáron 9 éve jelen van a Youtube rendszerében. Ez idő alatt, a videók több mint 115 milló megtekintést, több mint 635.000 Like-ot és közel 19.000 Dislike-ot gyűjtöttek be (ebből 3200 Dislike a 3 napos videóra érkezett), ami már egy reprezentatív méretű mintának mondható. Az összes videó közül jelenleg a Neked írom című klip a legtöbbet nézett, több mint 11 millió megtekintés és 47.000 Like mellett, mindössze 1200 Dislike-ot kapott az elmúlt 2 év alatt, pedig nyilvánvaló hogy ez a dal hangulatát és témáját tekintve egy jóval megosztóbb darab a hiphop hallgatók körében. Ezzel szemben a Nem voltam eleget távol című friss megjelenés az első 3 napban már 3200 Dislike-ot könyvelt el a közel 8000 Like ellenében, 200.000 megtekintés alatt, ami egy teljesen irreális szám. Még akkor is az lenne, ha az emberek többségének amúgy valóban nem tetszene a dal, ami a visszajelzések arányából szintén nem érzékelhető, sőt!



 

Éppen ezért kicsit jobban megvizsgáltuk a Youtube belső statisztikáit, ami megmutatta hogy a több mint 3200 Dislikeból körülbelül 2800 érkezett a következő országokból: Kolumbia, Chile, Venezuela, Peru, és még sok másikból, jellemzően az amerikai kontinensről. Mondanunk sem kell, az eddigi 9 éves fennállás alatt ezekből a régiókból még csak megtekintés sem igen érkezett, az pedig hogy ezen régiók átlagos megtekintése 0:11 másodperc, szintén arra enged következtetni hogy szándékos manipuláció részesei vagyunk. Ezzel szemben a Magyarországról és a környező európai országokból mindösszesen durván 400 Dislike érkezett, így ez lenne a “valós szám”.

Nem szeretnénk találgatásokba bonyolódni annak kapcsán, hogy ki lehet az a szomorú, gyermeteg és irigy ember akinek futja erre pénzzel és ésszel, és arra kérünk benneteket is hogy a cikk alatt ti se találgassatok. Elképzelésünk természetesen van, de mivel egy ilyen vádat soha nem lehetne érdemben bizonyítani, így nem fogunk senkit vádolni vagy becsmérelni. Már csak azért sem mert aki erre képes, azt sokkal inkább csak sajnálni tudjuk, mintsem haragudni rá. Reméljük ha erre van pénze, előbb utóbb tud vásárolni magának gerincet, életet, sikert, megbecsülést vagy legalább egy hatásos pszichiátriai kezelést, ami egy emberibb és erkölcsösebb életet biztosít majd neki.

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.